
På Luado tilbyr fikserne en hjelpende hånd med småjobbene. For å sikre en god og suksessfull opplevelse for begge parter er det viktig å kommunisere. Husk at å bestille en tjeneste er annerledes enn å bestille en pizza – det kreves ofte litt mer detaljer enn et kryss i bestillingskjema.
Tenk på hva som er viktig å informere om, for eksempel: Veggtype dersom noe skal henges på vegg, parkeringsmuligheter, etasje (med eller uten heis), arbeidsareal, belysning… Det er mye man ikke tenker over som er viktige faktorer for en god arbeidsopplevelse.
VIKTIG PÅ ALLE JOBBER
- Jo mer informasjon fikseren har fått om jobben som skal gjøres, desto enklere er det for fikseren å komme kjapt i gang og gjøre en god jobb. Kommuniser enkelt med fikser gjennom chatten eller på telefon. Hvis avtaler blir gjort via telefon, logg det alltid skriftlig i chatten for å unngå misforståelser.
- Send bilde(r)! Dette sier ofte mer enn 1000 ord.
- Som hovedregel stiller du selv med utstyr (f.eks. gressklipper eller forbruksvarer), men verktøy har fikseren med selv.
- Informer fikser dersom det kreves verktøy utenfor standard verktøykasse (f.eks. ved spesialtilpasninger/beskjæring, eller at det skal borres i mur/betong). Se også vår verktøy-guide.
- Sett alt av utstyr/verktøy klart i rommet eller tilhørende rom før jobben starter. Da kommer fikser raskere i gang.
- Rydd området der fikser skal utføre jobben. Dette vil gjøre jobben mer effektiv.
- Dekk til gulv/flytt på ting du er redd for at kan bli ødelagt.
VIKTIG FOR DITT TJENESTEVALG
Trykk på den tjenesten du skal få utført for mer informasjon om hva som er viktig.

🔧 Monteringsjobber: Les hva som er viktig å ha på plass
- Sørg for å ha utskrift av både tegningene/oppsett og bruksanvisningen til møbel klart for fikser ved oppstart av jobb. Dette gjelder spesielt for større PAX-løsninger. Send gjerne tegninger av oppsett over til fikser også før jobben starter via chatten slik at hen kan forberede seg.
- Kjøp inn produkter på forhånd. Fikser tar ikke med varene du skal ha montert (med mindre du har bestilt klikk og hent via Luado).
- Hvis noe skal festes til veggen: Kjøp inn skruer, eller forhør deg med fikser om han har mulighet til å ta med (kan registreres som utlegg).
💧 Rengjøringsjobber: Les hva som er viktig å ha på plass
- Du som kunde stiller selv med utstyr ved rengjøringsjobber. Vi anbefaler å legge frem det du pleier å bruke. F.eks. støvsuger, mopp, mikrofiberklut, rengjøringsprodukter og nal. Ha en engangsklut/papir tilgjengelig for toalettet.
- Gi en tydelig (skriftlig) liste til fikser på hva du ønsker at hen skal bruke tiden på.
- Rydd områdene der det skal vaskes for å gjøre det enkelt for fikseren å komme til.
🏠 Utearbeid: Les hva som er viktig å ha på plass
- Vi anbefaler å sjekke værmelding dagene før arbeidet skal utføres. Dersom værforhold gjør at jobben ikke kan utføres, anbefaler vi å endre dato/tidspunkt for jobben i tilgjengelige valg på jobbsiden.
- Sjekk høyden på jobben som skal utføres. Jobber som skal utføres over 2 meter over bakken krever sikring. Dette må du som kjøper stille med, eller høre med fikser om han/hun har dette tilgjengelig.
- Du som kunde stiller med utstyret ved utearbeid. Det vil si at du må finne frem gressklipper, rake, snøskuffe, spade også videre til fikseren ankommer.
👨🔧 Malejobb: Les hva som er viktig å ha på plass
- Kjøp inn maskeringstape, sparkel, maling, pensler, ruller og annet nødvendig utstyr for at fikser kan utføre jobben. Forhør deg gjerne direkte med fikseren om hen mener noe mangler. Det kan også registreres som utlegg på jobbsiden dersom dere blir enige om at fikser skal kjøpe inn utstyr.
- Husk å stille med god belysning dersom det skal utføres når det er mørkt.
🚚 Bortkjøring/gjenvinning: Les hva som er viktig å ha på plass
- Sørg for å ha gjennomsiktige poser tilgjengelig for fikser ved bortkjøring til avfallsasjoner.
- Avklar med fikser på forhånd om det som skal kjøres bort allerede er sortert eller ikke.
- Det tilkommer en kostnad for kasting på gjenvinningsstasjon som legges til som utlegg på jobben. Prisen varierer basert på kommune, stasjon og mengde avfall, så dette tas direkte med fikser.
🚛 Flyttehjelp: Les hva som er viktig å ha på plass
- Ha esker og liknende tilgjengelig ved bestilling av hjelp med pakking.
- Dersom det er tunge møbler som skal flyttes anbefaler vi å ha bærestropper tilgjengelig.
- Informer fikser om det er møbler/esker som er spesielt skjøre.
- Trenger du flere personer til å bære så må du bestille flere fiksere, enten ved å legge inn enkeltbestillinger, eller velge en bedrift som kan utføre jobben.
VERKTØY-GUIDE
👉 Besøk vår verktøy-guide for mer informasjon om hva som trengs til ditt oppdrag.
Noe du lurer på?
Ta kontakt med kundeservice, så hjelper vi deg videre.
