10 tips til å bli en superfikser!

Ny som Luado-fikser? Kanskje du er litt spent på å møte kunder alene eller er usikker på hvordan du skal håndtere noen av forespørselene? Alt handler om å ha god god kommunikasjon med kjøper fra bestilling til oppdraget er gjennomført. Vi har satt sammen 10 tips og triks til hvordan bli en god fikser.

1. SETT OPP TID DU VET DU KAN JOBBE

Hos Luado kan du velge når du ønsker å jobbe, derfor har vi satt opp en kalender der du selv kan styre ledig tid. Har du ledig tid i kalenderen så skal du kunne være tilgjengelig for å ta jobben når du får et oppdrag. Hvis noe oppstår som gjør at du ikke kan ta oppdraget, så kontakter du kjøper og foreslår ny tid.

2. FORESLÅ EN JOBBENDRING

Hvis du skulle være uheldig ved å bli booket inn til et tidspunkt som ikke passer allikevel, kontakt kunde og foreslå en ny dato som kan passe. Jo flere bookinger som blir til betalte jobber, jo bedre profilstyrke får du.

3. BE OM BEDRE JOBB-BESKRIVELSE

Får du et oppdrag som du ikke er helt sikker på, så kontakter du kjøper og spør om du kan få en nærmere forklaring på oppdraget. Ofte kan det være viktige detaljer som mangler, slik som parkeringsmuligheter, type vegg eller designkode. For at du skal komme så forberedt som overhode mulig, så er det viktig med dialog.

4. OPPGI ÅRSAK FOR KANSELLERING TIL KJØPER

Dersom det er en jobb du ikke kan utføre, oppgi årsak og gi råd til kunden om hva som kan gjøres videre. Kanskje du har en fikser-kollega som kan ta det?

5. VÆR PRESIS

Møt opp i tide, enkelt og greit! Det skaper et mye bedre førsteinntrykk. Skulle du være uheldig: Si ifra til kunden så raskt du kan. Mange kunder er hjemme fordi de forventer deg, så respekter kundens tid ved å beregne presis ankomst.

6. LYTT TIL KUNDEN

Lytt til hva kunden har å fortelle om oppdraget som skal gjennomføres og husk å stille spørsmål hvis det er noe som er uklart. Vær også klar på egne begrensninger, og ikke gjør noe du ikke har kompetanse til. Nye oppdateringer til avtalen bør alltid logges skriftlig.

7. RIKTIG UTSTYR FOR JOBBEN

Sjekk at du har det du trenger av verktøy. Det er i utgangspunktet du som skal stille med riktig verktøy for jobben, så lenge det ikke er avtalt noe annet mellom dere. En grei tommelfingerregel er at du tar med deg alt som ikke er forbruksvarer, og kunden stiller med det som «brukes opp» slik som maling, skruer ved feste til vegg, eller vaskemidler. Det står selvfølgelig ingen ting i veien for at du også kan ta med dette og registrere det som utlegg i appen i etterkant. Ta vare på kvitteringer for å unngå uklarheter.

8. SPØR KJØPER OM Å UTVIDE OPPDRAGET

Hvis oppdraget tar lengre tid enn forventet, kan du utvide tiden fra jobbsiden. Dette må kjøper godkjenne, og det er svært viktig at dere oppdaterer avtalen skriftlig minst via chatten på jobbsiden for å sikre at begge parter er enige før oppdraget fortsetter. Hvis ikke kan man risikere å kun få betalt for original avtalt varighet.

9. BLI EN FAVORITT-FIKSER

Anbefale at kjøper legger deg inn som favoritt-fikser dersom de er fornøyd med jobben.

10. TAKK FOR DEG

Takke for at de brukte Luado for å få sine småjobber gjort, det gir et profesjonelt inntrykk.

Vi ønsker deg lykke til på neste jobb!

SAVNER DU NOE?

Tips oss gjerne med dine tilbakemeldinger om Luado. Send en e-post til fikser@luado.no